zondag 19 september 2010

Mijn thuis is waar mijn Stella staat...

18 september
Geleerd... En ‘s avonds via de Amethyst en Zara in de bar van het parc hotel beland met Kristof, de Belgische reisbegeleider voor de reis naar Nepal waaraan ik in oktober deelneem... wat?
Op 9 september was er een informatie vergadering voor mijn reis naar Nepal. De vergadering ging door in Heverlee... (op 600 m van mijn kot) Toen ik Kristof mailde om hem te melden dat ik niet kon komen omdat ik dan in Chennai zou zijn, mailde hij terug dat dit geen probleem was en dat hij van 16 tot en met 20 september in Chennai zou zijn...
We probeerden, uit beleefdheid, eerst in het Nederlands te praten, maar het werd al snel duidelijk dat dit voor beiden lastig was. Ik verschoot er wel van hoe vermoeiend ik het vond om Nederlands te praten. Mijn grammatica was helemaal de kluts kwijt en mijn woordenschat leek wel op die van Milquet. Het voelde erg onnatuurlijk. Na een tijdje zijn we gewoon zonder er dieper over na te denken overgeschakeld op Engels.
Kristof had dit jaar al 152 keer het vliegtuig genomen, goed genoeg voor een ecologische voetafdruk ter grootte van Afrika (en waarschijnlijk is dat niet eens overdreven) en de verhalen die hij vertelde deden me erg denken aan de film Up in the air. Josefa en Kristof zijn de eerste mensen die ik ooit ben tegengekomen die niet echt een thuis hebben (of er althans bijna nooit zijn). Josefa is geboren in Congo Brazzaville, verhuisde 7 jaar later naar Libreville in Gabon, nam 9 jaar later het vliegtuig naar Frankrijk om daar voor enkele jaren te studeren. Ze verbleef sindsdien nog een jaar in Gabon en gaat nu een jaar in India leven zonder te weten waar ze daarna naartoe gaat...
Vandaag heb ik mijn thuis toch wel een beetje gemist. Een thuis is niet alleen het “gevoel” van ergens thuis te zijn, “jou” plaats op de wereld (moeilijk om te beschrijven) maar een thuis hebben betekend ook dat rijst niet hetzelfde is als frietjes, fietsen niet hetzelfde zijn als otto’s, heilige koeien niet hetzelfde zijn als biefstukken, slapen onder een ventilator niet hetzelfde is als onder een dons, Kingfishers niet hetzelfde zijn als Stellas en praten met one-night stands niet hetzelfde is als praten met je vrienden van thuis...

19 september
Geleerd en uitgeplozen hoe je van Kathmandu in vijf dagen via Varanasi en Darjeeling in Kolkota kan geraken. Nog drie nachtjes in Chennai slapen en dan op twee dagen na op trek tot 1 november. Spannend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten