maandag 2 augustus 2010

Geiten op het strand

Zondag 25 juli


Het is 12u, door de luidsprekers galmt een liedje over brood dat in een lichaam moet veranderen en wijn die in bloed moet veranderen. Stilletjes aan dringt het tot me door dat de tekst gezongen wordt op de melodie van “The house of the rising sun” van The Animals, toch wel een beestige schijf. Rechts van mij zitten Urbano en Giovanni aandachtig te luisteren naar wat de priester vertelt en een paar banken voor mij zit Conrad, één van de poolse Erasmusstudenten. Opvallend zijn de twee lange rijen van eeuwig zoemende ventilatoren die boven mijn hoofd voor de nodige verfrissing zorgen.
San Thome Basilica, 200m verwijdert van Elliot’s Beach is één van de grootste kerken van Chennai en één van de twee kerken waar de zondagsmis in het Engels wordt gehouden. Mijn drie katholieke vrienden hebben deze ketter kunnen overtuigen om met hen mee te gaan. En ik beklaag het me niet want ik heb mij geen moment verveeld. De priester was onverstaanbaar maar de muziek was goed.
Suki had me verteld dat een zondagsmis ook een ideale gelegenheid om je zoon of dochter voor te stellen aan interessante geïnteresseerden. Die zonen en dochters zitten er dan ook op hun paasbest bij en na de dienst wordt er druk verhandeld...
Na de kerkdienst wandelen we langs het strand, tussen het afval en de geiten en de kraampjes waar oude vrouwen de vliegen verjagen van de tien vissen die ze vandaag hopen te verkopen. We wandelen tot bij het dichtstbijzijnde treinstation, waar we hebben afgesproken met Daniel en Ricardo, de twee Spanjaarden die, samen met mij, ook les hebben op de MIT-campus. Daniel ziet er uit als de Belgische Daniel, met krullen, maar zonder dinosaurus sticker op zijn broek.
We nemen de trein “Indian style”, dus hangend uit de wagon tot George town, waar we een St. George fort bezoeken er was helaas niet veel interessants te bezien.Een enorme muntencollectie en wat schilderijen van Franse en Engelse heersers.
Ondertussen is het al 17u, we springen (letterlijk) de bus op naar ons bed, maar passeren eerst langs een Chinees restaurant. Wanneer ons eten geserveerd wordt vliegt er plots een zwarte vogel ter grote van een duif binnen. Een van de obers vangt hem, hij heeft dat duidelijk al meer gedaan en wandelt met de vogel naar buiten om hem vrij te laten, maar wordt daarbij tegengehouden door een andere ober en na wat gepraat neemt de vogelvanger de vogel mee naar de keuken... (echt gebeurd)
We kijken twijfelachtig naar het eten dat we net hebben gekregen, maar besluiten dan toch maar om het op te eten...

4 opmerkingen: