dinsdag 3 augustus 2010

Koning Frederik de eerste...

30 juli








Haaa de grote dag van mijne eerst test is aangebroken. Ik ken niet alles maar toch veel , ik hoop dat dat genoeg is.... Ik win het van mijn wekker en sta op om 6u40.... morgen meer...

29 juli
Morgen examen, hele dag geleerd. Pfff

28 juli









Vandaag was ik op tijd in de les :) en voor de rest van de dag geleerd. Als bewijs een foto. 30 graden en het geluid van een ventilator boven mijn hoofd.

27 juli
Dinsdag, dat betekent dat wanneer ik het lawaai van mijn wekker onderga ik normaal gezien, als alles goed gaat, 6u45 op mijn wekker zie staan. Als dat niet zo is kan dat twee dingen betekenen: ik ben te vroeg opgestaan (...) of én meer waarschijnlijk ik kom te laat in de les en ik krijg, vooraleer ik de klas wordt uitgestuurd een felle uitbrander zoals die jonge vorige week.
7u40 Miljaar! dat haal ik nooit meer...een uur te laat...pff dan probeer ik maar eens iets anders dan de bus. Ik neem een otto naar het dichtstbijzijnde treinstation, ik heb geen tijd om te onderhandelen dus betaal waarschijnlijk veel te veel (100 roepies) en wacht daar op mijn trein, waarschijnlijk heb ik een beetje geluk,want dat duurt me maar 5 minuten, de trein vervoert me in 30 minuten naar Chrompet waar mijn MITcampus zich bevindt. Tijdens de rit hang ik, mezelf met één arm vasthoudend aan iets van metaal, uit de deur-loze-opening en geniet van de wind die mijn haren in de foute coup legt, maar gelukkig kan me dat, ook nu, niets schelen. Ik zie hordes van wel 100 mensen de sporen oversteken telkens we een treinstation verlaten. Ik kom om 8u35 aan in Chrompet railwaystation, dat op 10 minuten wandelafstand van mijn klaslokaal ligt. Ik kom dus mààr 15 minuutjes te laat, terwijl ik een uur te laat ben opgestaan. Wanneer ik, beschaamd, de klas binnenstap kijkt de leerkracht me vriendelijk aan en zegt, “come in”. Er is echter geen plaats meer, waardoor ik genoodzaakt ben om me ergens bij te proppen. Ik ben al lang blij dat de professor (peerasiriyar in Tamil) niet kwaad is. In tegendeel hij is zodanig beschaamd dat ik mij ergens moet bijproppen dat hij eerst 5 minuten de tijd neemt om iemand te vinden die voor mij een éénpersoonbureautje in het midden van het gangpad plaatst. Ik kan niet weigeren. Hier zit ik nu, alleen op een bankje en een kwartier te laat binnengekomen. Ik voel mij enorm beschaamd en weet niet goed om te gaan met deze voorkeursbehandeling... Ik besluit om noooooit meer te laat te komen :)
Gelukkig begrijpen mijn medeleerlingen waarom ik deze (begrijpelijke maar onterechte)voorkeursbehandeling krijg van de professor. Ze nemen het me niet kwalijk.Het doet me weer denken aan een verhaal dat ik nu al verschillende keren heb gehoord, telkens van mensen die elkaar niet kennen: Vorig jaar zijn enkele studenten van Anna University op uitwisseling geweest naar Australië, ze zijn daar niet zo goed behandeld en alleen al het feit dat iedereen dit verhaal hier kent, duidt op het belang men hier hecht aan gastvrijheid... Voor de rest van de dag gewoon geleerd.

26 juli


Vandaag liep ik wat gestresseerd rond. Daniel had me gisteren verteld dat we deze vrijdag onze eerste test van aëroëlasticiteit voorgeschoteld zullen krijgen en ik heb geen zin om de loempste van de klas te zijn, maar hoe kan ik nu 40 bladzijden uit
mijn hoofd leren op 4 (halve) dagen tijd? Het zal afzien worden deze week. Vandaag heb ik dan ook niets anders gedaan dan geleerd... stresssss
Ik moet toegeven dat ik het niet zeker weet, maar ik denk dat ik nog niet uitgelegd heb hoe men mij hier gaat quoteren...
Het komt hier op neer: we krijgen tijdens het semester 3 testen, elks op 25% van de punten, maar slechts de twee beste testen tellen mee. Een test zal dus deze vrijdag zijn, de volgende begin september en de laatste ergens in oktober. Wanneer die testen exact plaatsvinden plannen ze hier (Indian style) pas een week op voorhand. Tenslotte is er eind november het grote examen en dat staat op de resterende 50% van de punten maar daarover meer in een paar dagen...
Testen hier zijn wel wat anders dan examens in België. Men focust hier op memoriseren. Tijdens de les dicteert de professor wat we moeten neerschrijven en op de testen vraagt hij letterlijk wat we hebben neergepend. Als je alles wil begrijpen is het niveau vergelijkbaar met dat in Leuven, maar ik weet dat ik klasgenoten heb die geen snars begrijpen van wat ze memoriseren en die tot de toppers van de klas behoren... Gelukkig heb ik maar één vaak waarvoor ik wordt gequoteerd op deze manier (het andere vak is het laboratorium, waarvoor ik enkel wat taakjes moet maken)

4 opmerkingen:

  1. prr het is hier nu twee uur :p
    morgen doe ik een blogdag, ik hoop bij te kunnen schrijven ;)
    maar de test was slecht en geweldig terzelfdertijd :).....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. slecht en geweldig terzelfdertijd? Een typisch Fré-aans oxymoron :p

    BeantwoordenVerwijderen