zondag 21 november 2010

Hey Meneer Doordude...


Meneer Doordude praat enkel Tamil en slaapt ‘s nachts meestal op de grond. Amper een dag gaat voorbij zonder dat ik hem zie en dan schud hij steevast vriendelijk met zijn hoofd.
Niet rond een rotatie as in het verlengde van de nek, waardoor je van links naar rechts schud, zoals wij “nee” schudden. Ook niet rond een rotatie as die virtueel door je oren zou lopen, waardoor je van boven naar onder schud, zoals wij “ja” schudden, maar rond een rotatie as in het verlengde van zijn neus. Waarmee men hier, op een voor westerlingen onbegrijpbare subtiliteit na, zowel ja als nee bedoelt...

In het begin verwarde me dat altijd een beetje want voor westerlingen lijkt dat dus iets tussen ja en nee, maar tegenwoordig schud ik vriendelijk en neus-as-gewijs terug.

Ja, meneer Doordude praat enkel Tamil en slaapt ‘s nachts meestal op de grond... op de grond van de inkomhal van Kurinji, mijn hostel en dan nog wel naast het bed dat daar voor hem staat.

Jaja, meneer Doordude praat enkel Tamil en slaapt ‘s nachts meestal op de grond...
en dat is ook het enigste dat ik ervan weet. Ik weet zelfs zijn naam niet. Omdat in gesprekken met anderen “meneer Doordude” volstaat ter definitie van de man wie we ‘s nachts soms wakker maken (wanneer we nogal laat terug komen van ergens in Chennai) is het bij nog niemand opgekomen om zijn naam te vragen... nochtans weet ik hoe je dat vraagt in het Tamil. Ik vraag me af of hij een familie heeft, of hij en huis heeft, hoe hij aan deze job is geraakt, wat zijn job nu juist inhoud...

“onga peeru jenna?”



maar soit, dat is voor morgen, na mijn examen.

Hieperdepiep hoera, dit is mijn 50ste blogpost en om dat te vieren organiseer ik een pol waar iedereen mag, nee wat zeg ik, MOET aan meedoen! en waarmee je een gepersionaliseerd souvenier uit India kan winnen... Het enigste dat je daarvoor moet doen is een reactie op deze tekst plaatsen met daarin je favoriete Kip Madras-tekst of een reactie met daarin een suggestie voor iets om over te schrijven...

Het zal meneer Doordude zijn die de winnaar uitloot!

3 opmerkingen:

  1. Hopelijk weet je nog dat ik sowieso nog een souvenir of kaartje te goed heb :-) Op te sturen naar dit adres:

    La casa amarilla en frente de la cancha de fútbol
    2A Calle #36A
    Santa Ana
    Antigua Guatemala
    Guatemala

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, dat is een moeilijke. Ik ga voor 18 september! Omdat ik door jouw heimwee naar Stella, fietsen en frietjes heimwee naar Kingfisher, otto's en rijst kreeg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dus we moeten u bestoefen om misschien (!) een gepersionaliseerd souvenir te krijgen? Ik zal men best doen:
    Ik vind uw 50ste post de coolste, omdat ge daar iets mee kunt winnen. (maar stiekem ook niet, want ik heb nog altijd nekpijn van mijn hoofd te laten draaien rond een rotatie-as in het verlengde van mijn neus)
    Goed he? :) Zeg tegen mr doordude பொறுக்கக்கொள் கவனமாக

    groet
    Anke

    BeantwoordenVerwijderen