vrijdag 19 november 2010

Godverdoeme!... en het verband tussen de Smurfen en de Oerknal...


“Chocolats!”,
“very good”,
“Diamants!”,
“the diamantbusiness in Antwerp, exactly, anybody else?”

Maar toen bleef het stil bij de 40 leerlingen van de matriculation higher secundary school.

“Dat hoor ik graag, want dan gaan jullie veel aan mijn presentatie hebben en gaan jullie je ouders vanavond tijdens het eten kunnen verbazen met jullie kennis over België...”

Dingen die blijkbaar goed scoorden waren:
  1. Manneken Pis! (and the crowd went wild...).
  2. Eerst laten bevestigen dat je een fiets op de weg gebruikt, waar anders? en dat Eddy Merckx daar zeer goed in was. Om dan te vertellen dat wij Belgen er een sport van gemaakt hebben om met een fiets toertjes te rijden in modderige velden. En tenslotte een foto te tonen waarop te zien is hoe een peloton wielrenners met de fiets op de rug trappen op loopt. (gejoel + groot applaus).
  3. De Smurfen
  4. Dat wij het begin van het universum hebben bedacht (de oerknal, door Lemaître)
  5. Een foto van een doordeweeks winkelrek vol verschillende soorten bier. (verbijstering en ongeloof)
  6. Ons politiek stelsel aan de hand van dit filmpje
  7. Een engels ondertitelde versie van “België” het lied van Het goede doel, met prentjes, ook op youtube te vinden.
  8. Voor de grap vragen aan de juf of ik haar leerlingen een vloekwoord mag aanleren, waarop ze al lachend “NO!” roept,
  9. waarop ik hen dan toch “godverdoeme” leer zeggen.

De studenten waren zodanig onder de indruk van ons landje, dat er nadien nog duchtig over verder werd gepalaverd op facebook . En met een volle klas Indische studenten die het woord "godverdoeme" uitriepen, eindigde ik trots mijn presentatie....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten